Artykuł
Na terenie gminy Sulejów corocznie prowadzona jest nieodpłatna zbiórka odpadów budowlanych zawierających AZBEST, tj. płyty faliste cementowo – azbestowe, płyty płaskie cementowo – azbestowe, rury i złącza.
Odbiór odpadów odbywa się w systemie akcyjnym, najczęściej w miesiącach jesiennych. Aby skorzystać z usługi należy zgłosić posesję na której znajduje się odpad ( płyty azbestowe itp. ), poprzez złożenie wniosku osobiście w Urzędzie Miejskim w Sulejowie wejście B pokój nr 13. Wnioski rozpatrywane są według daty wpływu do Urzędu Miejskiego w Sulejowie.
Wzór wniosku dotyczącego usunięcia azbestu
Odpady powinny być ułożone na palecie i zgromadzone w jednym dostępnym dla dużych pojazdów miejscu na terenie posesji. O terminie odbioru wyrobów azbestowych z nieruchomości powiadomią Państwa pracownicy firmy świadczącej usługę.

AZBEST W TWOIM OTOCZENIU, ZADZIAŁAJ, ABY GO USUNĄĆ. INFORMACJE DLA PODMIOTÓW PRAWNYCH.
AZBEST- to minerał odporny na działanie mrozu, wysokich temperatur, substancji żrących, wytrzymały na rozciąganie i zgniatanie. Przez ponad 100 lat był wykorzystywany do produkcji materiałów przemysłowych i budowlanych. W Polsce jest około 14500 tysięcy ton wyrobów zawierających azbest, głównie w budownictwie.
GDZIE ZNAJDUJE SIĘ AZBEST?
W Polsce azbest najczęściej wykorzystywano do produkcji:
• pokryć dachów: eternit i papa dachowa,
• pokrycia podłóg: płytki PCV,
• płyt elewacyjnych i balkonowych,
• rur do instalacji wodociągowych, kanalizacyjnych i C.O.,
• izolacji cieplnej: bojlerów, kotłów, wymienników ciepła, przewodów C.O.,
• izolacji akustycznej obiektów użyteczności publicznej,
• przewodów wentylacyjnych i kominowych,
• pieców przemysłowych,
• zsypów w blokach,
• sprzęgieł i hamulców do wind,
• ochronnych wyrobów tekstylnych, np. rękawic, koców ognioodpornych.

DLACZEGO TRZEBA USUNĄĆ AZBEST?
Azbest jest zaliczany do najgroźniejszych zanieczyszczeń na ziemi, a jego włókna są praktycznie niezniszczalne. Obecnie wiadomo, że może być szkodliwy dla zdrowia - włókna azbestowe, niewidzialne gołym okiem, wdychane z powietrzem do płuc, stanowią ryzyko poważnych chorób układu oddechowego. Produkcja, import i stosowanie wyrobów z azbestem są w Polsce zakazane od września 1998 roku.
OBOWIĄZEK INWENTARYZACJI I OCENY STANU TECHNICZNEGO
Każdy właściciel nieruchomości, obiektu lub instalacji ma obowiązek przeprowadzenia kontroli stanu technicznego wyrobów azbestowych, dokonania inwentaryzacji oraz ich zabezpieczenia bądź usunięcia. Azbest dobrze zabezpieczony i nieuszkodzony nie stanowi zagrożenia dla zdrowia, dlatego konieczne jest:
• sprawdzenie czy na terenie obiektu znajdują się wyroby zawierające azbest,
• dokonanie oceny ich stanu technicznego,
• usunięcie wyrobów zakwalifikowanych do wymiany lub odpowiednie zabezpieczenie wyrobów nieuszkodzonych.
• Informacje o stanie wyrobów azbestowych znajdujących się w użytkowaniu należy zamieścić w arkuszu „Oceny stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest", który następnie trzeba przekazać do właściwego organu nadzoru budowlanego. Informacje dotyczące inwentaryzacji - o rodzaju, ilości i miejscach wykorzystywania wyrobów azbestowych, czasie i sposobie ich usuwania oraz czasie i sposobie zastąpienia ich wyrobami nieszkodliwymi - należy przekazywać marszałkowi województwa do 31 stycznia każdego roku.

USUWANIE AZBESTU
Jeżeli na terenie obiektu znajdują się wyroby azbestowe wymagające usunięcia, należy pamiętać, że mogą tego dokonać tylko pracownicy specjalistycznej firmy, którzy posiadają uprawnienia, odpowiedni sprzęt i przeszkolonych pracowników oraz zatwierdzony przez starostę program gospodarowania odpadami niebezpiecznymi. Kontakt do upoważnionych firm można uzyskać w urzędzie gminy.
DOFINANSOWANIE
Istnieje możliwość uzyskania wsparcia finansowego na usuwanie wyrobów azbestowych:
• Pracownicy Banku Ochrony Środowiska (BOŚ) we współpracy z pracownikami Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚIGW) udzielają preferencyjnych, proekologicznych kredytów m.in. na bezpieczne usuwanie wyrobów zawierających azbest, ich unieszkodliwienie poprzez złożenie na składowisko i przedsięwzięcia termomodernizacyjne;
• Pracownicy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) oraz WFOŚiGW udzielają wsparcia na inwestycje związane z oczyszczaniem kraju z azbestu w formie kredytów preferencyjnych lub dotacji;
• wiele gmin dofinansowuje (od 30 do 100%) działania związane z usuwaniem wyrobów zawierających azbest, które są realizowane przez mieszkańców zgodnie z przepisami — środki ekologiczne pochodzące z funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej;
• istotnym źródłem finansowania są środki unijne przeznaczone na działania związane z ochroną środowiska przed azbestem, o które jednostki samorządowe mogą występować samodzielnie lub w układzie porozumień, np. międzygminnych, co zwiększa szansę na uzyskanie wsparcia finansowego.
GDZIE MOŻNA UZYSKAĆ INFORMACJE?
Szczegółowe informacje na temat usuwania wyrobów zawierających azbest, w tym o profesjonalnych firmach oraz składowiskach odpadów azbestowych można uzyskać w urzędzie gminy oraz na stronach internetowych: www.bazaazbestowa.pl, www.mg.gov.pl.

ZADANIA ORGANÓW SAMORZĄDOWYCH
Zaangażowanie w tworzenie lokalnego programu usuwania azbestu jest szansą na poprawę jakości życia w lokalnych społecznościach. Do zadań organów samorządowych należy m.in.:
• zbieranie przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta informacji od osób fizycznych na temat ilości, rodzaju i miejscach występowania wyrobów zawierających azbest oraz przekazywanie zbioru informacji do marszałka województwa;
• gromadzenie przez marszałka województwa informacji od osób prawnych;
• tworzenie gminnego, powiatowego i wojewódzkiego planu gospodarki odpadami z uwzględnieniem bezpiecznego usuwania wyrobów zawierających azbest;
• stymulowanie działalności w zakresie usuwania wyrobów zawierających azbest, w tym budowy i właściwego rozmieszczenia składowisk dla odpadów zawierających azbest;
• udostępnianie mieszkańcom informacji w zakresie inwentaryzacji i oceny stanu technicznego w posiadanych obiektach;
• inicjowanie i organizowanie wsparcia dla mieszkańców w zakresie prac związanych z usuwaniem wyrobów zawierających azbest.
USUWANIE AZBESTU Z TERYTORIUM POLSKI
W 2003 r. rozpoczęto realizację rządowego programu, którego głównym celem jest usunięcie stosowanych od wielu lat wyrobów zawierających azbest. Realizacja programu jest przewidziana na lata 2003 — 2032, tak aby z terenu Polski całkowicie usunąć wyroby z azbestem w sposób niezagrażający zdrowiu ludzi i środowisku.
Więcej szczegółowych informacji znajduje się na stronach internetowych: www.bazaazbestowa.pl, www.mg.gov.pl.
Ulotka przygotowana w ramach realizacji zadań wynikających z "Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest, stosowanych na terytorium Polski”, na zlecenie Ministra Gospodarki.
Główny Koordynator Programu w Ministerstwie Gospodarki
pl. Trzech Krzyży 3/5, 00-507 Warszawa,
tel. 022 693 56 43, 022 693 54 17 fax 022 693 40 23